Hoe staat het met jouw kennis van het Zeeuws dialect?
| Auteur | Hoe staat het met jouw kennis van het Zeeuws dialect? |
| Blast aangemeld | dinsdag 18 november 2008 @ 23:55antwoorden Allereerst even voor de duidelijkheid, ik ben een import-Zeeuw (een buutendieker Lezen en begrijpen van wat mensen zeggen is geen probleem. Ook sommige zinnetjes en woorden schrijven lukt me nog wel.. Dit snap ik dus bijvoorbeeld: "bie ons tuus gooien d' huus mie kluuten over 't huus naar d'n puut'n in d'n dulve" Hoe zit het met jou als Zeeuwse jongere? Spreek je thuis Zeeuws? Spreek je wel eens Zeeuws met vrienden? ![]() |
| Pundertje begeleider JRB | woensdag 19 november 2008 @ 00:41antwoorden Het is trouwens "d'n hu?s hooien kluuten over 't ??s, mie d'n putte'n in d'n d?lve" depunder.net |
| JurgenF webmaster | woensdag 19 november 2008 @ 09:32antwoorden Ja en b??tendieker, als er nog geen accenten moeten op andere letters. Kijk anders eens op Zeeuwse Wikipedia Wat! Is dit geen imageboard? |
| Bjornniet aangemeld | woensdag 19 november 2008 @ 10:06antwoorden Voor de mensen die hun zeeuws willen verbeteren, kijk dan eens op deze site; http://www.mijnwoordenboek.nl/regio/Zeeuws
Op zijn Nederlands: Goed fietsen Altijd je hand uitsteken als je de bocht om gaat en nooit met zijn drieÎn naast elkaar fietsen. Houd jij je altijd aan de fietsregels? Tijdens het verkeersexamen werden dit jaar veel meer fouten gemaakt dan vorig jaar. Het gaat vooral mis bij het afslaan. Op zijn Zeeuws: Goed fietsen Altied je hand uutsteken at je d'n bocht om gaat en noÙit mee zien drieÎnneffenmekaore fietsen. ouwe jie je altied an d'n fietsregels? tiedens ít verkeÍrsexamen werden dit jaar veÍl meÍr fouten gemaakt dan vorig jaar. ít gaat voÙral mis bie ít afslaan. |
| JurgenF webmaster | woensdag 19 november 2008 @ 11:18antwoorden Jammer dat het niet voor niets een dialect is. Iedereen heeft weer zijn eigen versie van Zeeuws Wat! Is dit geen imageboard? |
| Wouter aangemeld | woensdag 19 november 2008 @ 12:41antwoorden Ik ben al lang blij.. Ik kan me niet voorstellen dat je op de basisschool naast Nederlands ook Zeeuws moet leren. Net zoals in Friesland dus |
| Mrijk aangemeld | maandag 24 november 2008 @ 19:11antwoorden Het blijft leuk dat Zeeuws. Overigens kan ik het zelf ook niet zo goed spreken, maar desondanks ben ik een echte Zeeuw!
Gelukkig kan ik het wel verstaan Streef onbekommerd naar het ideale. |
| Joseph aangemeld | dinsdag 25 november 2008 @ 17:24antwoorden Ik kan het niet eens versteen. |
| Mrijk aangemeld | vrijdag 19 december 2008 @ 12:15antwoorden Veel oefenen Streef onbekommerd naar het ideale. |
| De_Kanarie wannabe | zaterdag 20 december 2008 @ 18:30antwoorden Kom aol goed. |
| Bassie_Adriaan aangemeld | zaterdag 17 januari 2009 @ 13:13antwoorden heweun zeÍuws praete da is beste 'Ich habe es nicht gewusst' |
| Joseph aangemeld | zaterdag 17 januari 2009 @ 21:37antwoorden kan zo wezen, maar ik geef les op een VMBO in Braaibant..
Ik weet nu al wat voor reacties ik krijg als ik volmonds zeeuws aan kom zetten. Ik laat er al soms een Rotterdams dialect doorschemeren.. Dan krijg ik al flinke ehh... 'feedback' Al met al, Zeeuws, een taal geen dialect. -discuss |
| evaniet aangemeld | donderdag 9 april 2009 @ 09:50antwoorden Beste allen,
ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek over een nieuwe film DE STORM, waarvan het verhaal zich afspeelt in Zeeland. Als u onderstaande link kopieert in de internetbalk komt u terecht bij mijn enquete waarmee u een hele mooi prijs kunt winnen! u mag de ingevulde enquete terugsturen naar eva.derijke@nbcuni.com. Alvast hartelijk bedankt! Groet Eva www.universalpictures.nl/bioscoop/data/storm/enquete.doc |
| henkniet aangemeld | donderdag 9 april 2009 @ 10:20antwoorden de hu's die hooien kluuten over t'uus bie de putt'n in de dulve |
| Keesniet aangemeld | maandag 18 mei 2009 @ 22:31antwoorden
Kiek mae ni www.zeeuwsdialect.nl |
| ansniet aangemeld | maandag 8 februari 2010 @ 17:46antwoorden ik wil wel oefenen maar waar? |
| Arjaenniet aangemeld | zaterdag 13 maart 2010 @ 17:45antwoorden dan bin je hin echte zeeuw ok
|
| Arjaenniet aangemeld | zaterdag 13 maart 2010 @ 17:46antwoorden oal dien import is niks waerd stelletje vaerekes |
| Annekeniet aangemeld | maandag 1 november 2010 @ 10:58antwoorden Hoi Eva,
Ik las jou stukje over je schoolstuk en ik wil even zeggen dat ik de film ook heb gezien(ben een vlissingse) en ik vind hem niet zo. Waar ik me erg aan stoor(zo zijn er meer zeeuwen) is het dialect wat ze spreken, het is van alles door elkaar heen en vooral ook veel vlaams!!! Het speelt daar toch echt niet af en wij spreken zeker geen vlaams. Ze hadden dan beter gewoon nederlands kunnen spreken of echt het dialect uit de streek waar het afspeelt. Ik dacht miss. heb je er wat aan. Groetjes anneke
|
| Danielleniet aangemeld | maandag 13 december 2010 @ 11:23antwoorden Hallo, ik vraag hierbij alle dialectsprekers een enquête in te vullen over het gebruik van dialecten;
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=57729 ALVAST BEDANKT |
| Lindaniet aangemeld | donderdag 24 februari 2011 @ 19:39antwoorden Ik woon sinds kort in zeeland, maar snap geen bal van als ik het lees wel, maar spreken kan ik het echt niet.
Liefs Linda |
| zeeuw vaereksjeniet aangemeld | vrijdag 8 juli 2011 @ 21:47antwoorden
lul nie, a je hin zeeuws kan bin je dr ok hin |